
Grupa: Administrator 
Lokalizacja: Przy Komputerze :]
Posty: 33 #735417 Od: 2011-7-15
Ilość edycji wpisu: 1 | Kraków Główny - Pierwotny dworzec kolejowy w Krakowie powstał w latach 1844-1847 według neogotyckiego projektu wrocławskiego architekta Petera Rosenbauma, jako stacja końcowa Kolei Krakowsko-Górnośląskiej. Przedłużenie linii w kierunku wschodnim (1856) i dalsza rozbudowa węzła kolejowego spowodowała konieczność znacznej rozbudowy dworca, której dokonano w latach 1869-1871, przy zachowaniu nowoczesnego jak na tę epokę układu funkcjonalnego. Po likwidacji ogrodów przydworcowych, budynek dworca został wówczas powiększony niemal dwukrotnie, do obszaru zajmowanego obecnie, nadano mu też nieco nowocześniejszą formę architektoniczną. Kolejne modernizacje miały miejsce w latach 1892-1893 (budowa żelbetonowego tunelu pod peronami) i 1920 (rozbudowa). Równocześnie powstawały elementy infrastruktury przydworcowej, jak m.in. hala peronowa (ok. 1870, zastąpiona przez nową halę ok. 1895), parowozownia z warsztatami, osiedle dla pracowników kolei (realizowane etapami 1869-1925), wiadukt nad ul. Lubicz (1898, autorstwa Teodora Talowskiego), wieża wodna (najnowsza ok. 1925) czy drukarnia kolejowa (1927). W latach 30., w związku m.in. z budową linii kolejowej do Kielc i Warszawy, całkowicie przebudowano układ torowy dworca, burząc halę dworcową i zwiększając liczbę peronów. W tej, z grubsza biorąc, postaci dworzec przetrwał przez kolejne kilkadziesiąt lat. W minionym stuleciu kilkakrotnie rozważano likwidację dworca w dotychczasowej lokalizacji. Plan rozbudowy Krakowa z 1934 zakładał realizację nowego budynku w odległości ok. 300 metrów na północ od dotychczasowego, który zamierzano rozebrać. W okresie Generalnego Gubernatorstwa niemieccy okupanci rozważali likwidację średnicowej linii kolejowej (w jej miejscu miałaby powstać aleja miejska) i budowę nowej po zachodniej stronie miasta, wraz z nowym dworcem kolejowym w planowanej monumentalnej dzielnicy rządowej na Dębnikach. Podobne zamierzenia sformułowały władze PRL w związku z budową w latach 50. Nowej Huty, z tym że nowa linia średnicowa miała przebiegać na wschód od dotychczasowej, a nowy dworzec powstałby w okolicach Ronda Mogilskiego. Wszystkie te plany nie wyszły poza fazę wstępnych projektów. Obecnie dworzec znajduje się w ostatnim stadium prac modernizacyjnych, które pozwolą go w przyszłości nazwać najnowocześniejszym tego typu obiektem w kraju. Ponieważ budowa Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego nadal nie została zakończona, kasy i zaplecze gastronomiczne pozostają nadal w zabytkowym budynku starego dworca przy ul. Lubicz. Wybudowano nowe perony, których zadaszenie pełni równocześnie rolę parkingu dla samochodów osobowych, jak również zlokalizowano tam stanowisko taksówek. Wiosną 2012 roku planowane jest otwarcie podziemnej hali[1]. Połączenia Kraków Balice – kursy linii "Balice Ekspres" wożące pasażerów do portu lotniczego Kraków-Balice Berlin Białystok Bielsko-Biała Budapeszt Bukareszt Bydgoszcz Czechowice-Dziedzice Częstochowa Dębica Gdynia Gliwice Gorzów Wielkopolski Hamburg Hel Jaworzno Jelenia Góra Katowice Kielce Kijów Koluszki Kołobrzeg Kozłów Krynica-Zdrój Krzeszowice Lublin Lubliniec Lwów Łeba Łódź Malbork Muszyna Nowy Sącz Nowy Targ Odessa Olsztyn Opole Oświęcim Piotrków Trybunalski Poznań Praga Przemyśl Radom Rzeszów Sędziszów Skawina Słupsk Stargard Szczeciński Sucha Beskidzka – obsługiwane m.in. przez Pociąg Papieski Suwałki Szczecin Świnoujście Tarnów Terespol Toruń Trzebinia Tunel Ustka Wadowice – wcześniej obsługiwane przez Pociąg Papieski Warszawa Wiedeń Wieliczka Wisła Wrocław Zagórz Zakopane Zamość Zielona Góra Żylina _________________
 |